vineri, 3 februarie 2012

Promovarea medierii – o problema a sistemului sau a profesionistului ?

Dupa mai multi ani in care medierea se prezinta drept  o profesie de viitor si nu una de actualitate, fiecare dintre noi ne dorim ca medierea sa fie cu adevarat o profesie de succes si nu o promisiune pentru candva.
Sperantele noastre se indreapta astazi spre o noua lege a medierii prin care aceasta sa devina obligatorie pe anumite spete, iar astfel problemamediatorilor sa fie rezolvata. O intrebare ramane si cand vorbim despre aceasta lege si va trebui sa raspundem la ea: Odata rezolvata problemamediatorilor se va rezolva si problema medierii implicit ?
Exista deja precedente in tari europene in care medierea este obligatorie, si, personal, sustin aparitia acestei legi, chiar daca consider ca obligativitatea medierii este o forma de recunoastere europeana a esecului implementarii sipromovarii medierii de catre initiatorii acestei profesii. Poate de aceea exista puncte de vedere diferite despre necesitatea acestei legi.
Cand vorbim despre promovarea medierii prin mijloace profesioniste de marketing trebuie sa avem o prima vedere catre “ produsul” pe care dorim sa il promovam, in cazul de fata, medierea.
MEDIEREA ESTE UN PRODUS BUN PROMOVAT INSUFICIENT SI DE MULTE ORI GRESIT. Oamenii nu cauta medierea chiar daca cei care au beneficiat de avantajele ei au fost de cele mai multe ori incantati de solutia oferita de mediere.
Si atunci CE ESTE DE FACUT ?
Daca privim in istoricul medierii  tind sa cred ca forurile de conducere ale sistemului de mediere din Romania au considerat ca fiind vorba despre o profesie liberala, fiecare mediator in parte se va promova, fiind direct interesat, si ca asociatiile profesionale vor completa efortul acestora. Prin urmare, tot ce trebuie facut este sa avem cat mai multi mediatori.
Dar astazi suntem siliti sa recunoastem ca efortul individual al mediatorilor si al asociatiilor profesionale nu a fost suficient cand vorbim despre un produs complet nou pentru tara noastra.
Vreau, inainte de a face o analiza mai tehnica asupra medierii, sa va povestesc ca in anul 1989, in cinematografele din Bucuresti se proiectau niste filme, complet noi, pe care le puteai vedea numai cu niste ochelari speciali. Filmele pe care le puteai vedea cu ochelari speciali se proiectau atunci in toata lumea, dar, in scurt timp s-a renuntat le ele pentru ca nu exista cerere pentru acest tip de filme.
Dupa 10, 15 ani filmele cu ochelari speciali au reaparut, au fost promovate profesonist, iar oamenii se ingramadesc sa vada filme 3D fara ca acestea sa fie obligatorii.

Daca incercam o analiza tehnica asupra medierii am sa las la sfarsit punctele forte pe care toti credem ca le stim si am sa merg direct la punctele slabeunde, cu riscul de a fi considerat rautacios, am sa spun ca:
-Medierea este foarte putin cunoscuta, clasa profesionala insuficent structurata,calitatea profesionala a mediatorilor nu este evaluata si nici cunoscuta, medierea nu este inca asimilata de sistemul juridic drept o parte distincta in intregul pe care il reprezinta justitia din Romania.
-Oportunitati ale medierii sunt create de gestul judecatorilor care au reactionat la eforturile Asociatiilor Profesionale si, in baza protocoalelor, au inceput sa trimita informari catre justitiabili despre avantajele medieriiNoua lege a medierii este tot o oportunitate pentru mediere si mediatori la fel ca si eforturile unor asociatii profesionale ce desfasoara actiuni de genul Caravana Medierii sau editarea de reviste de specialitate, si, as vrea sa adaug aici, tot ca oportunitate, sperantele pe care mediatorii le au de de la Noul Consiliul de Mediere proaspat investit.
-Amenintarile pe care medierea le are sunt date de faptul cei mai multi dintremediatori au medierea drept a doua profesie, o parte dintre acestia fiind avocati si prin urmare nemotivati sa promoveze o profesie ce completeaza profesia de baza pe care o au. Tot la capitolul amenintari am sa incadrez si faptul camedierea este promovata deja ca o profesie IEFTINA si in care justitiabilul isi face treaba singur, mediatorilor trebuind numai sa li se  ofere  niste bani pentru ca le-au permis justiabililor  sa fie  cei care fac alegerea pentru felul in care sa  isi  rezolve  singuri conflictul. Lipsa unor bune practici si lipsa unor documente standardizate ca forma si continut pe care mediatorul le emite catre justitiabil este tot o amenintare ce trebuie avuta in vedere de Noul Consiliu de Mediere.
De abia acum, dupa ce am spus toate acestea, putem vorbi despre ce aremedierea bun si cum o putem promova pentru a deveni o profesie de succes.
Pe langa avantajele reale gen restituirea taxei de timbru, scurtarea timpului si ecomisirea bugetului alocat conflictului, medierea trebuie promovata cu un mesaj care sa transmita intr-o forma cosmetizata ideea ca :
MEDIATORUL ARE RETETA pentru o rezolvare a conflictului in asa fel incat toti au de castigat !
Ca reteta nu e nici foarte scumpa si ca este atat de miraculoasa incat dureaza putin timp, este foarte bine.
In aceasata forma de promovare mediatorul este privit ca un profesionist ce detine o reteta miraculoasa prin care conflictul meu este rezolvat asa cum vreau eu ! Si , asa cum stim, nu este nimic neadevarat in acest enunt.
Pana la urma nu astea sunt asteptarile justitiabililor si de la avocati si ii cauta pe cei care “ au o reteta “, oricare ar fi ea, pentru ca pe final conflictul sa fie rezolvat asa cum justitiabilul isi doreste ?
Nu astea sunt asteptarile oamenilor de la orice profesionist dintr-o profesie liberala anume sa aiba reteta cea mai buna pentru cerinta lor ?
Sau ar trebui sa promovam si avocatura cu niste afise pe care sa scriem caavocatura este solutia prin care cineva care stie legea te ajuta sa convingi un judecator ca ai dreptate ?
Promovam profesia, sau activitatea profesionistului ?
De aceea repet spunand ca medierea trebuie promovata cu un mesaj care sa transmita intr-o forma cosmetizata ideea ca :
MEDIATORUL ARE RETETA pentru o rezolvare a conflictului in asa fel incat toti au de castigat !
Acum cand am stabilit un mesaj care ar putea promova profesionistul si care il inlocuieste pe cel vechi care divulga formula, ne intoarcem la intrebarea cu care am inceput aceasta discutie:

Promovarea medierii  este  o problema a sistemului sau a profesionistului ?

Mediatorul se poate promova sau nu. Cel ce se promoveaza va fi solicitat, cel nepromovat va fi solicitat mult mai putin. Dar, cand vorbim de un produs nou, unul care s-a dovedit ca putin functional fara o promovare profesionista la initiativa unei autoritati, cred ca principala preocupare a Consiliului de Medierear trebui sa fie promovarea profesiei pentru care au fost alesi sa ii ghideze destinul si existenta. Iar pentru asta nu este nevoie nici de bani multi si nici de eforturi supraomenesti.
Important este sa existe vointa, idei bune si dorinta ca medierea sa fie cunoscuta la nivelul tuturor cetatenilor. Speranta mea este ca Noul Consiliul de Mediere ar putea face pentru mediatorii din Romania ca medierea sa devina cu adevarat o profesie de succes printr-o campanie reala, profesionista,cu un mesaj unitar la nivelul intregii tari, pe toate canalele de comunicare prin caremedierea sa fie promovata eficient pentru a deveni o profesie cu adevarat de succes.